V.43

På fritids har vi valt att arbeta med programmering med eleverna för att eleverna ska få en ökad förståelse kring tekniska lösningar. Tekniska lösningar har varit betydelsefulla för människan och för samhällets utveckling. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begripligt.

Gruppen 2-3 på fritids har nu börjat med programmering och använder programmet Scratch.
När vi arbetar med Scratch lär vi oss att samarbete, kommunicera och undersöka och att lösa problem. Eleverna får förståelsen att de är människor som skapar robotar genom att programmera in ett ”recept” en kod för att kunna styra vad som ska ske. Programmet Scratch bygger på att skapa koder för att styra vad som sker i programmet. Eleverna har nu börjat skapa egna berättelser där vi kan knyta projektet till olika delar i Lgr 11. När eleverna har fått kunskap hur man bygger kod kommer vi arbeta med nya projekt där eleverna får nya utmaningar i programmering med kod.

Den här veckan har gruppen arbetat med att göra egna legobeskrivningar. Eleverna har tränat på att skriva egna beskrivningar till den legofigur som de själva skapade.

Den här veckan har vi haft följande aktivitet:

Måndag/ utedag med F-1  och 2-5:or hade innelek.

Tisdag/ massage för alla elever i grupper. Där får eleverna lära sig rulli rull och fluff i fluff samt fru Larsson och Björn tramp. Låt eleverna få visa på er föräldrar där hemma så får ni  en skön avslappnad stund:) samt innelek.

Onsdag/ 1-5:or Idrottsfritids, sista gången med basket. Förskoleklassen fick klippa och klistra monster, innelek.

Torsdag/ F-1:or skogen. 2-5:or IKT

Fredag/ BIO- Monsters Inc och popcorn, utelek på gården.

Ha en trevlig helg och kom i håg att fritids är stängt på måndag den 26/10.

Viktig information från Rektor Cecilia Meijer, se på följande länk. https://steningehojden.wordpress.com/2015/10/22/viktig-information/

IMG_1594IMG_1592


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *